Zoeken
  • Yogayuj

ASANA'S

Bijgewerkt op: 12 jul.



De derde trede van Yoga is Asana / of houding


Asana brengt stabiliteit, gezondheid en maakt ledematen licht. Een stabiele en plezierige houding leidt tot mentaal evenwicht en voorkomt wispelturigheid van de geest. Door de beoefening van asanas ontwikkeld men lenigheid, gevoel voor evenwicht, uithoudingsvermogen en vitaliteit. Vermoeidheid wordt tegengegaan en de zenuwen worden tot rust gebracht.


De yogi denkt aan de vervolmaking van niet enkel het lichaam, maar ook aan die van de zintuigen, het denken en voelen, de rede en ziel. De yogi weet dat het lichaam het voertuig is van de geest. Door de beoefening van de asana’s bevrijdt de yogi zichzelf van lichamelijke gebreken en mentaal ongemak.

Bad

Asana’s worden gemakkelijker uitgevoerd na het nemen van een bad. Ook na de oefening is het bevorderlijk om te baden omdat transpiratie soms onvermijdelijk is. Een bad voor en na het beoefenen van asana’s verfrist lichaam en geest.

Maaltijd

Asana’s worden bij voorkeur met een lege maag uitgevoerd. Wanneer dit moeilijkheden oplevert is een kop thee toegestaan. Na een lichte maaltijd hoeft niet langer dan een uur gewacht te worden om zonder problemen asana’s te kunnen beoefenen. Na een zware maaltijd moet hier op zijn minst 4 uur mee gewacht worden. Een half uur na het beëindigen van de asana’s kan weer voedsel worden genuttigd (niet voor het slapen)

Wanneer

De beste tijd voor het beoefenen van de asana’s is ’s ochtends vroeg of in de avond laat. ’S Ochtend gaan de oefeningen niet gemakkelijk omdat het lichaam nog stijf is. Daar staat de frisheid en alertheid van het geestelijke tegenover. Door regelmatige beoefening verdwijnt de stijfheid van het lichaam en zijn er geen belemmeringen meer om de asana’s goed uit te voeren.

’S Avonds is het lichaam vrijer in zijn beweging, het is gemakkelijker de oefeningen uit te voeren

Oefening in de ochtend werkt stimulerend op de dagelijkse werkzaamheden.

Oefening in de avond wist de sporen van de dagelijkse spanning uit en maakt fris en kalm.

Beoefen géén asana’s na een paar uur in de hete zon te hebben doorgebracht

Gedurende de oefening mag geen spanning gevoeld worden aan de gelaatspieren, oren, ogen of bij het ademhalen

De ademhaling

In alle asana’s wordt enkel door de neus geademd en niet door de mond. Houd de adem niet in als een asana opgebouwd wordt, of als de houding is aangenomen

Juiste uitvoering van de oefeningen ontlast het gemoed, brengt lichtheid en geeft een bevrijd gevoel zowel in het lichaam als in de geest, en leidt tot een beleving van eenheid van lichaam, geest en ziel


Voortdurende oefening verandert de levenshouding van de leerling. De leerling gaat zich discipline opleggen met betrekking tot alle aspecten van leven en wordt een vernieuwd mens. Wanneer eenmaal een asana beheerst wordt kan deze met spelend gemak uitgevoerd worden, zonder enig probleem. De lichaamsbewegingen voltrekken zich op gracieuze wijze


Bron: Licht op Yoga - BKS Iyengar

7 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

SEVA