Hatha Yoga 


Steeds meer hoor en lees je over verschillende vormen van Yoga: bikram, acro, vini, yin, power, ashtanga, iyengar .. 

1 Ding hebben ze gemeen. Ze werken allemaal met, en via het lichaam, aan conditie, kracht, flexibiliteit, zuivering etc.

Het uitvoeren van asana's (lichaamshoudingen) staan ook bij de Hatha Yoga centraal. 

Hatha Yoga wordt verder gevormd door de eerste 5 treden van het 8-voudig pad van Patanjali. Deze zijn:



01. & 02. Yama's & Niyama's (leefregels/richtlijnen)

03. Asana's (lichaamshoudingen)

04. Pranayama (ademhalingsoefeningen / beheersing van prana, energie)

05. Prathyahara (het terugtrekken van de zintuigen)
 


De 3 andere treden zijn Dharana, Dhyana & Samadi. Of ook wel concentratie, meditatie & eenwording. 

De 8 treden samen wordt het 8-voudig pad van Patanjali genoemd. In zijn Yoga-sutra's beschrijft de

Indiase geleerde Patanjali de kern van yoga in 1 zin als volgt:




Yogas-Cittas-Vrtti-Nirodah  l  Yoga is het stilleggen van de wervelingen van de geest
 



Lichaam


Met het lichaam staan en handelen we in de wereld. Ze brengt ons van A naar B, en zorgt voor ons voor onze grenzen.

Het is heerlijk lekker in je vel te zitten, en dmv een juiste conditie ahw -lichter- door het leven te kunnen gaan.

Door het ontwikkelen van ons lichaamsbewustzijn kunnen we merken hoe het met ons gaat. Signalen van bijv. stress

kunnen we eerder leren herkennen, en we vergroten ons zelfinzicht en zelfvertrouwen. Door je aanwezig te voelen in

je lichaam kun je dit ervaren als een veilig, rustgevend & aangenaam gevoel.

 

 

Asana's


Het uitvoeren van asana's levert altijd direct resultaat, en is er voor iedere leeftijd.

Beginner of gevorderde, wel of niet fysiek flexibel.

 


Door het beoefenen van asana's ontwikkel je een goede basisconditie. Door de oefeningen kun je wat meer afstand
 
nemen van dingen die je bezig houden. Daardoor kunnen je gedachten weer helder worden.

Voor optimale doorstroming kan het even duren aangezien je lichaam zich op een bepaalde manier heeft gevormd, 

maar al gaande weg ga je merken dat je de asana's meer met het lichaam uit gaat voeren ipv met je verstand, 

wat de doorstroming vervolgens weer bevordert. Asana's zorgen ervoor dat onze aandacht van het naar buiten
 
gericht zijn, langzaamaan verschuift naar het naar binnen keren. Via deze weg kunnen we het belang van Stilte

weer leren inzien. 

 

Asana's
 
01. gaan vermoeidheid tegen

02. brengen zenuwen tot rust

03. zorgen voor vitaliteit

04. leveren sterke bijdrage aan kracht & balans

05. vergroten het concentratievermogen

06. ontwikkelen evenwicht & uithoudingsvermogen


Menu..